Internet en China.... - Reisverslag uit Guilin, China van monja - WaarBenJij.nu Internet en China.... - Reisverslag uit Guilin, China van monja - WaarBenJij.nu

Internet en China....

Door: Monja Lamdahhi

Blijf op de hoogte en volg

01 December 2005 | China, Guilin

..... gaan helaas niet echt samen! Een paar jaar geleden zijn de meeste internetcafe's gesloten op last van de overheid, omdat er een grote brand is geweest in een internetcafe in Beiing (je zou het bijna geloven, maar volgens mij heeft het meer met censuur te maken). Ik ben tijdens mijn hele reis 1 plek tegengekomen waar je kon internetten (2 pc's), maar dan wel zo tergend langzaam (echt 5 minuten wachten voordat een pagina opent), en daar komt nog bij dat het grootste deel van de websites wegens censuur niet bereikbaar zijn!

Bestemming 1: Guangzhou
Met de trein vertrek ik vanuit Hong Kong naar Guangzhou. Daar aangekomen komt het aroma mij al tegemoet: wat een luchtvervuiling en stank van auto's! De stad doet in eerste instantie wat grauwig aan, maar de plek waar ik verblijf, Hainan Island, is dat zeker niet. Een groene enclave, midden in de stad, omringd door water, een oase van rust en frisse lucht! Ben blij dat ik hier zit. Het stikt van de parken. De sportende Chinees komt hier helemaal aan zijn trekken. Overal zie ik omaatjes joggen (nou ja, als het zo wilt noemen dan, echt slaapverwekkend om naar te kijken), kinderen en volwassenen hangen in speeltoestellen, militairen in opleiding krijgen marcheerles (nu snap ik waarom zij zo eng gelijk kunnen lopen: ze krijgen tot in detail, op de milimeter, instructies!) Heel bizar: in 1 middag ben ik zeker zo'n 25 pas getrouwde koppels tegengekomen op het eiland, vergezeld door een visagist, lichttechnicus en fotograaf, om op het eiland hun bruidsreportage te maken. Op sommige plekken is zelfs een file, of staan verschillende koppels met moeite te balanceren op een muurtje, om de omgeving er maar zo goed mogelijk op te krijgen!
Het meest bizar: op het eiland lopen tientallen Amerikaanse koppels met een pas geadopteerd Chinees kind. Zij moeten de eerste maand van de adoptie verplicht doorbrengen op Hainan Island, waar de Amerikaanse Ambassade staat. Raar hoor, om al die onwennige koppels rond te zien lopen...

Guilin
Na twee nachten Guangzhou vertrek ik met de nachttrein naar Guilin. Wat een bijzondere ervaring! Al was het niet bepaald makkelijk of relaxed. Een kolkende massa mensen probeert zich door een deur het station binnen te wurmen. Ik haal diep adem en gooi me er maar in. Soms om hysterisch van te worden (probeer maar eens je trein te vinden in een groot grijs blok beton dat een station moet voorstellen, vol met duwende, trekkende en spugende Chinezen (waar hebben we dat eerder gehoord), waar niemand Engels spreekt, alles in het Chinees staat aangegeven, en niemand mijn uitspraak van mijn bestemming begrijpt, zucht), maar het is toch zeker de moeite waard! Hoe snap ik ook niet, maar na een uurtje of 2 zat ik in mijn trein, in een mooie slappcoupe, samen met een andere backpackster. De resi was erg mooi: door de rijstvelden, met de werkers en de buffels, veel bergen en rust.
Guilin is een stad die prachtig is gelegen tussen de bergen. Maar helaas: het weer is inene omgeslagen naar retekoud met regen, dus veel zin om e.e.a te gan ontdekken heb ik niet. Ik heb geeneens echt warme kleding bij me! Ik besluit te gaan shoppen, raak aan de praat met een beveilingsbeambte in een boekenwinkel, en verlaat de zaak met het enige Engelse boek wat ze zo ongeveer hadden (Gone with te wind, zucht) en een volgens hem geweldige CD met hippe traditionele Chinese muziek (ben benieuwd!) Na 1 nacht besluit ik Guilin weer te verlaten: mij te koud en somber!

Kunming
Vanuit Guilin ben ik met het vliegtuig naar Kunming gevolgen (voor mij even geen stationhysterie!), o.a. om mijn visum voor China te regelen. Het is hier nl. inene erg koud geworden (10 graden, grijze luchten, regen), en daar heb ik de outfits niet voor, en heb ik ook geen zin in! En dan zo snel mogelijk naar Vietnam!

Op het vliegveld hadden ze internet, en kon ik alle pagina's op, hoera! Wel vreemd! Had het misschien toch niks met censuur te maken.

Kunming is een verademing, vergeleken bij de andere steden. Redelijk schone lucht, relaxte mensen, en wat meer Westerse toeristen. Wel veel bedelaars, vooral kinderen die op blote voetjes door de stad lopen, sommigen pas een jaar of 2 oud! Een paar sliepen zelfs onder een brug! Ben hier eindelijk ook weer wat backpakers tegengekomen, uit Rusland dit keer. Erg gezellig, en leuk om eens met jonge Russen te spreken: doe je ook niet iedere dag!

De tijd gaat erg snel vind ik. Ik ben alweer een maand van huis, maar zo voelt het niet. Soms wel verwarrend, al dat reizen. Soms weet ik inene niet meer waar ik ook alweer allemaal geweest ben, je ' hoofd' krijgt zoveel te verwerken!

  • 01 December 2005 - 11:10

    Annemiek:

    heeee meis!!! krijg gewoon niet de tijd mn dagelijkse dingen te doen..MOET constant je er varingen lezen,haha.. waar haal je de tijd vandaan?? vind t ontzette nd leuk nog steeds alles te volgen!! hier niet teveel nieuws..heb achter nikos' zn rug om zn beste vriend (+aanhang) uitgenodigd voor zn naam- dag..tis gelukt!! ze komen 8dec voor 4 dagen, zo'n zin in!! can't wait 2 c the look on his face!! verder met kerst werk ik natuurlijk (schiet ook geen meter op bij united!?) en mocht je nog $$ overhebben voor aussie-land...let me know!!! ga met je mee!! maar daaro!!! liefs anne

  • 01 December 2005 - 16:30

    Akil:

    ik heb jou bericten ontvangen dat is heel goie ervaring om ander kant van de wereld te bekijken je ga nu naar vietnam daar kan je englis of franse spreken veel succes. hier in nederland is ok koud akil.miryam gaat opteden in paradiso 10 decembre.

  • 01 December 2005 - 17:55

    Ma:

    Ha Mon,

    Knap hoor dat je er uitkomt met al die chinezen die geen engels spreken. Ik zou jankend op mijn koffer zijn gaan zitten van ellende. Maar ja ik ben geen Monja. Myriam gaat optreden in paradiso???? Zo geinig.Tis nog steeds koud hier, maar minder naar dan verleden week. Groetjes, Ma.

  • 01 December 2005 - 18:55

    Mirjan:

    Ha ha ik zie je al tussen die ja-knikkers daar. En heb je de chinese muur al gezien?

    Lieverd succes verder weer ,ennuh hier geen sneeuw natuurlijk maar lekker 35 graden!!

  • 01 December 2005 - 20:38

    Myriam:

    Heeee Mon, blij wat van je te horen....10 graden.!?!?!?Zo koud!!Da's nie leuk hé, snel wegwezen daar hihi.Je bent nu al een maand weg ,jeee,waar gaat de tijd naar toe.Hier is alles ok.Heb ik een optreden in paradiso????hahaha jawel, het klopt ook nog, lachen hé, heb er erg zin in, en volgende week zingen in het Kleine Pothyus weet je nog?Je krijgt de groetjes van Giovanni en van Samira, ze was hier gisteren...Nou,dikke kus, ik ga weer saai tv kijken op de bank, met de regen buiten,snik snik...much love******

  • 01 December 2005 - 22:05

    Angela:

    Hoi Mon, Ik gellof dat ik een paar weken naar je toe kom het weer is hier zo saai. "k was vandaag als zwarte piet allerlei bedrijven af geweest om nieuwe business binnen te halen. Wel lachen wat je met zo'n geschminckt koppie allemaal kunt flikken! Ben dus weer begonnen te werken deze week en baal er na 2 dagen alweer van. Ik ga maar eens op zoek naar iets anders! Groetjes ook nog van Nicole Holmes (Altman) heeft een zoontje gekregen "Daniel Timothy"

    Groetjes uut Almeloooo

  • 02 December 2005 - 07:20

    Renee:

    Leuk om weer van je te horen.
    Jemig wat een reis.
    Erg stoer dat je dat alleen doet.
    Gaat er trouwens nog iemand een stukje met je meereisen?

  • 03 December 2005 - 16:06

    Minke:

    Hoi Monja,
    Ik volg je verschrikkelijke leuke verhalen nog steeds hoor en ik ben echt een beetje jaloers!!!
    In huis met lucy en de poezen gaat alles goed we vermaken ons er wel mee.
    Nog heeeel veeel plezier en veel leuke dingen bekijken he.
    groetjes minke

  • 04 December 2005 - 20:51

    Judith:

    Hi Monja,
    Fijne berichten uit verre landen. Was gisteren nog een beetje in Japan... Niet echt maar was naar een optreden van Electric Eel Shock, japans bandje. Errug grappig: We love Lock & Loll!! Verder was het een oerNederlands dagje vandaag. We kregen bezoek van Sinterklaas met 2 Pieten die een paar zakken met cadeautjes op zolder hadden neer gezet. Eén groot feest dus, iedereen lekker verwend, gezellig met de familie. Zal ik wat pepernoten voor je bewaren? Tot later lees weer, xxx Judith

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Guilin

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 21397

Voorgaande reizen:

03 November 2005 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: